"sometimes there is NO next time, NO second chance, NO time out.... sometimes....it's NOW or NEVER...."

Thursday 28 November 2013

Biografi Muhammad bin Abdullah

Membaca mmg dah menjadi hobi aku..dari buku, paper, majalah, jurnal, blog apa saje bahan bacaan..walaupun sebahagiannya aku tak paham pun..terutama bab ekonomi..aduh susah nak paham tapi aku cuba juga utk paham..sebab aku percaya, orang2 yang berjaya pasti gemar membaca..

Baru2 ni aku beli senaskah buku Biografi Muhammad bin Abdullah.penulisan Zulkifli Mohd Yusoff & Noor Naemah Abd. Rahman..terbitan PTS Islamika..harga RM35 Semenanjung dan RM38 utk sabah n sarawak..Buku ni aku beli di Galeri Syabab tingkat 3 PKNS Bangi.

Kisah perjalanan Nabi Muhammad rasul junjungan kita. Buku ini memang hebat. Menceritakan kisah2 perjalanan sebelum datangnya islam sehingga wafatnya Rasulullah. Bahasa yang digunakan mudah untuk difahami. Semakin diselak muka surat semakin menarik kisahnya. Sebelum ini banyak juga buku berkaitan sejarah Nabi Muhammad saw yang aku baca, tapi kali ini lebih tekun..lebih terkesan..Sedar tak sedar hanya dalam masa 4 hari aku dah abiskan 475 muka surat.

Di pengakhiran pembacaan ketika kisah Muhammad wafat, semakin sebak rasa dada nih. Besar betul kasih dan sayang Muhammad pada umatnya. Jika nak dibandingkan akhlak Muhammad dgn kita, mungkin tak sampai 1% apa yang ada pada kita.

Nabi pernah dipukul sehingga patah giginya semasa peperangan, dihina dan dimaki oleh Abu Jahal, dilempar dgn najis oleh pemuda Quraisy, isterinya Siti Aisyah difitnah berzina dgn sahabat baginda, diracun oleh wanita yahudi.dituduh ahli sihir.dituduh gila.tetapi baginda terus sabar menjalankan amanah dan wahyu Allah swt.

Pengorbanan dan kesabaran bagindalah yang menjadikan aku islam hari ini. Selepas wafatnya baginda, Bilal tak mahu azan lagi kerana kesedihan yang amat sangat, Abu Bakar mengalirkan air mata, Umar tidak percaya atas kewafatan baginda dan bersedia memancung siapa yg mengatakan Muhammad sudah wafat.

Ramai kaum arab yang menentang baginda secara terang2. Yang lebih sedih lagi bila Rasullah dikhianati sendiri oleh golongan munafik yang berpura2 islam dan golongan ini masih dianggap sahabat baginda. 

Selain pengorbanan Muhammad, buku ini juga menerangkan secara ringkas pelbagai peperangan antara org islam dan kafir. Antara perang yang menarik perhatian aku adalah perang Khaibar antara Islam dan pakatan yahudi. Akhirnya islam tertegak diseluruh semenanjung arab samaada mereka memeluk islam atau tunduk kepada kerajaan islam dgn membayar jizyah.

Sehinggalah kerajaan Rom yang dipimpin oleh Harcules juga mengakui keperibadian dan kehebatan agama Allah dan tunduk pada kerajaan islam. 

Aku cadangkan korang belilah buku nih..korang tak akan menyesal..dan korang akan rasa betapa besarnya pengorbanan Muhammad kepada umatnya..

Ya Allah, semoga aku tergolong dari umat Muhammad yang sentiasa merindui Rasullah dan mendapat syafaatnya kelak. Moga aku menjadikan Muhammad sebagai pedoman hidupku sehingga berakhirnya nafasku..Ya Allah, aku akan sentiasa menyintai Muhammad kekasihMu. Amin...

No comments:

Post a Comment