"sometimes there is NO next time, NO second chance, NO time out.... sometimes....it's NOW or NEVER...."

Sunday, 6 October 2013

Kejayaan dan Kekecewaan Darul Takzim Supporters

Kenapa dah alama aku berhenti menulis. Sebab terlalu banyak perkara yang berlaku dalam hidup aku yang mana aku malas nak share kan pada semua orang.  Tapi aku yakin dan pasti, disebalik kejayaan seseorang tu, pasti tersimpan cerita duka dan kecewa.  Aku anggap itu perkara biasa dalam berniaga.  Faktor kejayaan sebenar dalam berniaga adalah KEJUJURAN.  Jika kita memang takde sifat tu, so xperlulah kita decide untuk bisness..Teruskan je dengan pekerjaan yang korang ada sekarang dan jaga elok2..

Aku nak share satu kisah dan pengalaman aku dalam memajukan satu komuniti penyokong JDT dan akhirnya aku tumpas hanya kerana sifat tidak jujur yang ada pada seorang individu.  dia bukan orang lain, seorang sahabat lama yang sudah lebih 15 tahun aku kenali. So selamat membaca!!!
________________________________________________________________________

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Dah tiba rasanya aku berkongsi cerita disebalik kewujudan Darul Takzim Supporters dan kekecewaan aku dengan apa yang berlaku.  Sekadar berkongsi pengalaman pahit manis sepanjang bersama DTS.  Aku mmg ada catatkan diari aku berkaitan DTS nih..sebenarnya untuk simpanan peribadi..tapi bila aku baca balik, aku rasa benda nih ada pengajaran dan ikhtibar yang baik..




1.  Aku berniaga di Kuala Lumpur. Sudah hampir 7 tahun aku membuka perniagaan percetakan bila tamat pengajian. Alhamdulillah ada rezeki yang Allah SWT tetapkan untuk aku dan keluarga.

2.  Suatu hari, aku didatangi seorang sahabat lama, Rahmat Baseri.  Kawan satu kelas semasa di sekolah menengah dahulu.  Kebetulan isteri aku pantang bersalin, aku pelawa dia untuk bermalam kat rumah.  Malam itu sembang panjang pasal cerita-cerita lama. Maklumlah lebih 10 tahun tak jumpa.

3.  Rahmat memaklumkan dia baru saja berhenti kerja kerana menjaga ibunya yang sedang sakit.  Kebetulan ibunya juga kawan ibu aku masa diorang kerja kilang dulu.  Ibu Rahmat sekarang terlantar sakit.  Katanya dia ambil tanggungjawab untuk menjaga ibunya.  Alhamdulillah ada anak yang sanggup berkorban demi ibunya.  Pendapatan Rahmat pada masa tu cuma bekerja kampong lingkungan RM600 sebulan.

4.  Rahmat ada buat trip utk menyaksikan JDT beraksi. Dia ceritakan pada aku dia bawa ramai orang-orang kampong ke stadium. Pada aku itu usaha yang baik.  Tapi katanya dia tak ada pengalaman berniaga so minta aku bantu. 

5.  Mengenangkan dah lama aku meninggalkan Johor untuk berniaga di KL, so aku rasa memang perlu ada sedikit jasa yang perlu aku tabor untuk negeri kelahiran aku.  Disamping tu, aku dapat membantu keluarga Rahmat dan ibunya yang terlantar sakit. 

6.  Aku pun ambil keputusan untuk bantu Rahmat.  Mudah-mudahan mampu untuk membiayai keperluan ubat-ubatan ibunya.  Aku terfikir, betapa untungnya aku sbb ibu aku masih sihat dan Allah ada limpahkan sedikit rezeki untuk aku, tak salah untuk aku kongsikan dengan orang yang memerlukan.

7.  So mulai hari tu, aku cuba membuat satu plan perniagaan yang melibatkan bolasepak Johor.  Kebetulan aku ada studio design dan printing, so kerja jadi lebih mudah. Maka wujudlah Darul Takzim Supporters..

8.  Bila aku dah wujudkan semua ni, baru aku terfikir. Macamane Rahmat nak bergerak untuk memajukan DTS kalau dia gunakan kenderaan dia sekarang yang dah daif.  Kasihan pulak dia. So aku pun meeting dengan staff2 aku dan aku amik keputusan, company aku pinjamkan kenderaan Hilux pada rahmat.  Hilux tu pun aku wrapping dengan sticker DTS.  Bermulalah kehidupan Rahmat dengan DTS.

9.  Oleh sebab niat aku mmg nak membantu Rahmat, so DTS didaftarkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan dia adalah pemilik tunggal DTS.  Semua kos untuk bangunkan perniagaan ini adalah sebanyak RM47,500.00.

10.  Aku deal dengan Rahmat, “Ko buatlah business ni bebetul, aku tak nak apa-apa, bila dah ada income nanti, ko bayarlah semula modal aku, cuma satu pesan aku, business dgn aku ni mudah je, jangan tipu aku”.

Alhamdulillah, DTS semakin luas penguasaannya.  Pada mulanya, semua berjalan lancar.  DTS dah mula diterima disetiap pelusok negeri kelahiran aku. 

11.  Aku terpaksa meninggalkan bisness aku untuk tumpukan kepada DTS. Disinilah aku mula dapat ramai kenalan baru terutama seorang ahli sokongan yang paling aku respect iaitu Angah.  Angah sangat komited dalam membantu DTS.

Aku pesan pada Rahmat, semua sale harian mesti dibank-in kan ke dalam akaun syarikat.  Dan aku akan pantau perkembangan ini.  Aku ajar rahmat byk benda, dari sale, PR, strategi, kewangan dan semua pengalaman yang aku ada.  Memandangkan aku di KL dan jauh, maka selalulah aku hubungi dia utk tahu perkembangan. Kadang2 sehari lebih 10 kali.  Sampai aku rasakan DTS ni sebahagian dari hidup aku..betapa sayangnya aku pada DTS hanya Tuhan yang tahu..

12.  Tapi kejujuran rahmat tak kekal lama.  Pada satu hari, aku tak boleh access Maybank2U syarikat. Bila aku call rahmat, katanya dia tersalah masukkan password dan akaun kena block.  So aku amik positif dan anggap semua itu betul sbb pada masa tu DTS tengah sibuk dengan trip ke Kuantan.  Setiap hari aku ingatkan rahmat supaya bankin semua sale dan dia cakap “jangan takut semua aku dah bankin”.  Selang 2 minggu lepas aku dah push byk kali, barulah Rahmat perbetulkan password (kononya) dan aku berjaya cek semula akaun syarikat.  Aku terkejut sebab yang sepatutnya baki ada berpuluh ribu hanya tinggal 3 ribu sahaja.  Bila aku tengok “history transection”, rupanya byk duit yang dikeluarkan ke akaun maybank isteri dia. Hebat Rahmat, hanya beberapa hari dah kencing aku.

13.  Aku dah mula panas dengan rahmat. Patutlah aku tengok sejak kebelakangan ni dia bermewah2, penampilan berbeza, rokok yg dulu isap semporna hijau dah tukar dunhill, spec rayban original. Aku sendiri goyang nak beli barang mahal2. Cilaka.

14.  Aku call rahmat dan maki hamun dia.  Dia minta maaf katanya terdesak nak pakai duit. Mcm2 cerita dia buat, kejap maknye sakit, kejap abgnya ada hutang along, kejap pakcik dia nak pakai duit. Cerita tak konsisten, sampai dia lupa apa yang dia tipu.

15.  Malam tu jugak aku suruh rahmat turun KL. Selesaikan dengan aku, ikut hati aku mmg aku xnak bantu dah, memandangkan hilux aku ada pada dia, kang dia bawak lari pulak dah susah.

16.  Malam tu aku call angah, ceritakan apa yang berlaku. Angah terkejut jugak dengan tindakan Rahmat. Tapi angah nasihatkan aku supaya sabar dan berbincang dulu dengan Rahmat.  Pada masa tu juga DTS sedang sibuk dengan trip Final lawan Kelantan.  So kalau aku stop DTS sekarang, kesihan pulak pada ahli2 DTS nanti.

17.  Akhirnya aku n angah buat keputusan bagi peluang kedua pada dia.  Bila Rahmat sampai KL kaw2 aku basuh dia. Dia menangis kononya insaf. Aku cakap ni peluang ko kali terakhir. Aku mmg dah xpercaya pada ko cuma aku mengenangkan ahli2 DTS yang lain je aku masih mampu bertahan. 



18.  Lepas tu Rahmat pun balik JB.  Aku kena pantau perjalanan DTS satu per satu. Nasib baik Angah ada. Boleh membantu. So perancangan trip final pun terus dijalankan. Aku terpaksa turun JB dari KL untuk selesaikan 2-3 perkara berkaitan trip. Padahal asalnya DTS ni hanya aku membantu dari sudut kewangan sahaja dan khidmat nasihat je. Pening aku.

19.  Rahmat terus collect duit dari ahli utk trip final. Pada mulanya semua diberitahu pada aku. Semua deposit telah dimasukkan ke dalam akaun syarikat. Tak silap aku sebanyak RM32k termasuk duit tshirt dan lain-lain.  Bila aku cek mmg betul cukup..

20.  Ramai yang bayar baki lewat. So semua cash dipegang oleh Rahmat kira2 86k.  Rahmat bagitau dia dah dapat tiket dari PBNJ sebanyak 2000 keping.  So baki 700 keping lagi.  Semua penyelaras tahu yang Rahmat dah ada 2000 keping tiket.  So aku pun rasa lega. Katanya baki 700 dia akan amik di bukit Jalil. Sejak Sabtu sebelum game final, call rahmat byk kali tak dapat. Bila dia sms katanya dia di JB, bila aku call Angah, katanya dia di Bukit Jalil. Semua orang panic dengan rahmat pada masa tu.

21.  So aku terus g Bukit Jalil, dengan kuasa Tuhan mmg aku jumpa dia kat bukit jalil. Rasa aku nak terajang je. Aku dah janji pada diri aku, lepas je game final ni mmg aku nak terajang dia byk kali sebab dah menyusahkan idup aku. 



22.  Bila jumpa rahmat, dia ulangi yang tiket 2000 dah ada dlm hilux.  Oleh kerana rahmat kaki kencing dan suka berdolak dalih, aku tetap nak tengok mana tiket tu. Katanya ada dalam hilux, hilux pulak jauh dia parking. Aku dah mula curiga..last2 aku amik kunci hilux, cari hilux dan mmg betul TIKET ITU TIDAK WUJUD.  RAHMAT MMG BANGSAT.

23.  Dalam keadaan panic macamtu aku terus jumpa dia..dan dia cakap, sorry bro aku Cuma nak sedapkan hati ko je..apa ke bangsat la rahmat nih..aku tanya, so cash mana?? Dia kata aku dah bagi pada Izal budak runner utk beli tiket..Izal ni sapa?? Rahmat kata org dalam stadium..dalam hati aku confirm terkena nih…

24.  Rupa-rupanya mmg betul Izal tu hilang..kejadian ni berlaku malam game..mcmane nak buat sebab dah bagitau semua org untuk dtg ke stadium..jam dah 3 pagi…rahmat dah makin blur, aku lagi la pulak tak pasal2 ramai call aku..

25.  Akhirnya aku jumpa org2 lama stadium yang aku tak pernah kenal….dia kata ko suruh je budak2 ko datang…ada rezeki kita masuk…sama ada suruh atau tidak suruh, jam dah dekat 5 pagi…mmg diaorang akan dtg la..

26.  Akhirnya hari game, aku jadi watak utama…dah la pagi2 aku dah sampai pasang banner gergasi tu…dah la banner tu aku yang sponser…last2 bila ahli DTS datang semua cari aku..rahmat dah lari kemana aku tak tau…katanya malam tu dia balik jb uruskan bas..bila sebahagian ahli dah sampai, ramai jugak yang dapat masuk..

27.  Start pukul 7, ramai dari Kota Tinggi, Pontian dan sebahagian batu pahat tak dapat masuk…aku dah lembik…ada orang dah kepung aku siap berkayu,,,aku call rahmat tak angkat…bangsat betul rahmat nih…padahal dia dah aka kat bukit jalil..

28.  Aku dimaki hamun, aku diugut, aku nak kena hentak…ehhh tetiba aku lak kena ni pesal..aku kat DTS bukan owner dts..aku hanya funder…korang tau FUNDER tu apa??? Funder tu kita sponser la..menyesal aku Fund si rahmat nih….tapi dalam keadaan mcm ni..takkan aku nak blah…aku cuba juga bantu apa yg patut atas rasa tggjwb aku pada kawan2 negeri aku..

29.  So ada la sebilangannya dapat masuk dan ada yg tengok kat screen luar..so aku dah cuba buat apa yg aku mampu..abis game barulah rahmat muncul..mmg masanya utk aku terajang dia..tetiba dapat panggilan dari angah bas rosak pulak, xsempat aku nak terajang dia..aku terus bantu angah uruskan bas rosak tu..dan jam 6 pagi semuanya selesai…aku paksa rahmat balik ke rumah aku…sebab aku nak amik balik hilux aku..bila sampai umah, nak terajang subuh dah nak abis, lepas solat subuh nak sambung terajang rasa mcm tak best sebab baru lepas solat nak terajang orang…aku amik hilux dan atas dasar simpati aku tetap tumpangkan rahmat tido kat opis aku..

30.  Dalam kul 11, aku dapat panggilan dari Hafis, fan Johor Darul Takzim Cyber, dia pun kena kencing dengan si Izal tu.. so aku cakap camni lah, aku bantu korang pegi utusan Malaysia jumpa kawan aku..so masuklah cerita penipuan semua ni dlm paper..

31.  Pastu kebetulan diorang nak balik JB, so aku cakap ko bwk la rahmat ni balik JB..maka tak sempatlah aku nak terajang dia..itulah hari terakhir aku nampak rahmat…lepastu dia dah tak timbul2 lagi..bukan kata minta maaf..salam aku pun tidak….

32.  Bukan soal RM47k duit aku yang aku kecewa, walaupun RM47k tu mmg banyak, boleh kawin sorang lagi…pada aku duit kita boleh usahakan..tapi nilai kejujuran dan keikhlasan dia…tanggjwb terus lepas…tipu sana sini, aku yg menanggung malu, makian…xpasal2..tapi demi Johor aku tetap lalui je apa yang jadi..aku takkan lari dari masalah..tapi bila pk balik, ni bukan masalah aku..bangsatkan?

33.  So dengan keadaan rahmat yg mmg kaki kencing tu samaada dia dikencing pulak oleh Izal budak kota tu atau mmg betul dia kena kencing..yang itu aku tak tau..sampai sekarang aku cuba call rahmat dia tak dapat…dan aku tak tau kemana hilangnya dia…

34.  Sejak dari kejadian ini, aku mmg tidak akan percaya bagi sesapa yg nak minta bantuan pada aku lagi…cukuplah pengajaran yg aku dapat…bukan soal duit, ini soal maruah…kesian bagi mereka yang betul2 ikhlas selepas ni..

35.  So selepas ni, jika DTS nak dibangunkan semua, aku serahkan sahaja pada ahli2nya…aku akan terus beri sokongan..tetapi rasanya kali ini sokongan aku harus lebih berwaspada…MANUSIA BOLEH BERTUKAR MENJADI SYAITAN HANYA KERANA DUITTTTT!!!!!

Kat bawah ni antara wassap yang pernah aku bg pada dia ketika dia kencing aku dulu…Wallahualam..




No comments:

Post a comment