"sometimes there is NO next time, NO second chance, NO time out.... sometimes....it's NOW or NEVER...."

Saturday, 26 April 2014

OBAMA di Malaysia, Jangan Melopong!!

Assalamualaikum..

Aku nak dapatkan pandangan dan komen dari rakan2.  Ketika amerika menyerang iraq, afganistan, menyokong yahudi, menyokong puak2 penentang islam, membuat fitnah besar kepada islam melalui peristiwa 11 sept, membenarkan beribu2 nyawa orang islam terkorban, diskriminasi agama dan pelbagai jenayah antarabangsa, Malaysia kononnya lantang bersuara pada ketika itu!! Baik dari politik pemerintah atau pembangkang. Masing2 buat protes jalanan, keluar urat leher, pecah anak tekak menjerit2, tak cukup itu, digantung pulak banner2 yang menyerang perbuatan mereka, semua marahkan tindakan amerika. Hebat sungguh bantahan kita semua. Kebanyakannya digerakkan oleh pertubuhan politik dan NGO yang menyokong mana2 parti politik. 

Sensitif sungguh perasaan orang islam Malaysia bila lihat saudara seagama dgn kita disembelih, dibunuh dan dizalimi. Merah padam muka kita menahan marah. Siapa yang tidak tahu, yahudi ada dibelakang amerika.. satu dunia pun tahu.. Ingat lagi Saddam di gantung? Ingat lagi macamane iraq tumbang? Afganistan tumbang?

Harini Obama datang ke Malaysia selepas berpuluh tahun presiden amerika tak pernah singgah..masa pemerintah terdahulu Tun M memimpin, tidak pernah sekali pun mereka nak jengok. Mungkin Malaysia tak dijengok kerana kelantangan PM masa tu yang berani seperti Tun. Berani depan PBB, EU dan lantang di OIC kerana itu mungkin amerika xberapa nak berkenan dengan malaysia.

Cuma aku terfikir satu benda. Selepas berpuluh tahun kita "menunggu" mr president datang, setelah berpuluh tahun kita protes, bantah amerika, berpuluh tahun kita nak suara kita didengar, kenapa hari ini kita seolah2 terpaku bila Abg Obama datang ke Malaysia. Macam tengok konsert Jamal!! Semua surprise...menunggu2 dan rasa terpegun..hilang terus taring kita..macam harimau patah gigi. Takde dah pertubuhan politik, NGO2 nak amik peluang membantah atas sikap zalim mereka. Terlupa dah apa yang dah berlaku, apa yg Abg Obama dah buat. Xde pun nak digerakkan apa2 acara atau majlis untuk sampaikan bantahan kita terhadap kezaliman mereka..

Di pihak kerajaan aku paham, mungkin mereka cuba menunjukkan imej yang baik di depan tokey besar..atas kepentingan perniagaan dan ekonomi negara..siapalah kita nak bandingkan dengan mereka. Di pihak pembangkang dan NGO2 lain? Senyap juga? Kita rasa isu air di lembah klang lebih besar sekarang.

So 3 hari ini, kita tengok sajelah konsert Abg Obama.. mamat tu dah kat sini, xnak tegur2 ke apa yg dia dah buat..cuba ditanya, "yob, teman rase pasni kamu udah2 le tu, jangan le kamu zalim sgt.".. cuba cakap sikit macamtu.. Kalau PM kita yang cakap, lagi bagus..kalau PM kita tak terkeluar, kan ada ulama2..sampaikanlah sikit mewakili org islam Malaysia..
Ye la, Malaysia ni macam timun dengan durian..kita langgar ke, dia langgar ke, kita yang luka..so mungkin kerana itu kita jadi takut nak bersuara..tapi kalau Tun aku rasa dia berani.

Selama berpuluh tahun presiden amerika xsinggap pun, negara kita tetap maju, so bukan jadi alasan nak maju kita tak boleh membantah. Dinegara dia pun, ramai juga yang membantah dasar2 dia..politik di amerika lebih matang..

Cuma aku nak menunggu penuh debar, apa sebenarnya perkembangan hubungan amerika dan malaysia. Dalam sejarah ni..

Harap2, masa depan Malaysia akan terus aman, dapat diperbaiki dari masa ke semasa, pemerintah yang bagus dan berkepimpinan, semua itu dengan kuasa Allah.

Jika aku, aku akan tetap menyambut Obama, tetapi disederhanakan sedikit, tak perlu beriya2 sgt, tanda kita membantah, diadakan pertemuan bersama wakil ulama dan nyatakan pendirian islam. Dan cuit sikit hati obama tu. Mungkin pada kita mencuit itu, mmg hatinya digerakkan oleh Allah untuk tidak lagi zalim kepada orang islam, tak mustahil fenomena akan berubah.

Aku tidak la pulak terlalu extreme sampai nak bersetuju buat bantahan secara kasar. Mungkin kalau aku, xperlu juga sampai nak buat demo2 ni..nanti kalau kuasa besar ni "merajuk" susah juga..so kena bijak..janji masej kita sampai..kemudian hari kuasa Allah.

Yang pelik, ada pulak yang nak melobi suruh jumpa ketua pembangkang. Siap tanya obama "Awat hang mai tak jumpa aku?" Yang nak dikhabarkan, tentang politik, demokrasi, tipu pilihanraya..yang nak protes tindakan zalim amerika, xde pulak.. orang politik kalau bab ni memang pantas!!

So kita tunggulah apa yg berlaku sehari dunia ni..jom tengok wayang..jeng..jeng..jeng..

-Fairus Mohd Tabiee-

No comments:

Post a comment