"sometimes there is NO next time, NO second chance, NO time out.... sometimes....it's NOW or NEVER...."

Wednesday, 30 April 2014

KETAM CINA dan KETAM MELAYU

Harini aku kunjungi sahabat cina yang sedang sibuk dengan urusan carwashnya. Memandangkan kereta aku pun dah bercapuk2, aku hantar kereta untuk di polish. Dah lebih 2 bulan aku tak jumpa mamat ni. Harini bila aku jumpa, ada berita besar yang dia kongsikan. Excited sungguh dia bercerita dengan pelat cina nya. Ada juga 2 3 perkataan aku tolong betulkan..pekat betul cinanya..

Mamat ni baru berusia 27 tahun, 5 tahun lebih muda dari aku. Dulu dia bekerja di Shane Shine sebagai manager. Antara jawatan yang besar dan pernah memegang gaji sehingga RM30,000 sebulan. Untuk company cina, gaji mmg jauh lebih tinggi dari company melayu. Itu fenomena biasa. Tak hairan.

Akhirnya mamat ni berenti dan gunakan pengalamannya untuk buka sendiri carwash. Berjayalah dia buka perniagaannya dengan bantuan sorang funder. Funder tu keluarkan RM100k semata2 nak membantu mamat ni dan diambilnya share hanya 25% sahaja. Selain membantu funder ni tokey besar, ada banyak kereta mewah. So, semua kereta ini akan dihantar ke kedai tu untuk "dijaga" dengan rapi.

Sejak carwash ni dibuka 6 bulan lepas, setiap bulan ianya menguntungkan. Belum pernah ada topup duit sendiri utk tampung kos operasi.

Dan bermula la idea mamat ni utk buat "carwash dan polish" bergerak. Katanya lepas ni semua customer dia yang nak dapatkan khidmat polish tak perlu datang kedai. Hanya call dan buat tempahan. Than sebuah van yang beserta crew akan datang untuk mengerjakan kereta mereka. Kena diingat, orang2 kaya bukan hanya ada 1 buah kereta mewah..tapi mungkin 4 atau 5.

Bila diceritakan idea itu pada fundernya, funder tu hanya ambil 1 hari utk fikir. Dan akhirnya bersetuju memodalkan 2 biji van dan modal kerja yang lain. Seminggu lagi akan keluarlah.

Apa yang aku nak ceritakan kat sini bukanlah kehebatan idea mamat tu. Idea itu pada aku hanya biasa2 sahaja. Tapi inilah cara masyarakat cina berniaga. Pada permulaan melangkah alam perniagaan, mereka juga tidak dilayan oleh bank. Disinilah peranan orang2 cina yang sudah berjaya membimbing anak2 bangsa mereka dalam permulaan berniaga. Mereka tiada TEKUN..tiada MARA...

Siapa tokey besar ni? Tokey yang jadi funder mamat ni asalnya hanya seorang peniaga pau ditepi jalan. Dulu dia juga dibantu oleh orang lain. Akhirnya harini dia adalah pemilik perniagaan pau yang di franchise kan dari HongKong. Selain tu bila dah kaya, ada perniagaan2 lain.

Berbeza sungguh budaya meniaga orang melayu. Aku juga ada pengalaman cuba mendapatkan funder. Tapi selama 7 tahun aku meniaga, tak pernah aku jumpa funder yg betul2 nak membantu. Semuanya lintah darat.

Amalan funder melayu atau oarang2 kaya melayu :

1. Kalau datang org melayu yang membawa paperwork dengan idea2 tertentu, selalu sgt diperkecilkan.

2. Mereka rasa diri mereka terlalu gah atas kekayaan yg mereka ada. Sifat ingin membantu tak ada

3. Jika paperwork itu berpotensi, mereka akan cuba jadikan perniagaan mereka sendiri. Proposal ditolak, tetapi idea di cilok dan dibangunkan sendiri.

4. Jika ada yg ingin membantu sekalipun, pasti nilai saham atau share akan diminta jauh melebihi share oleh pembuat proposal itu. Tidak mungkin hanya 25% seperti cerita diatas.

5. Orang melayu yang berjaya tidak percaya pada kebolehan bangsanya sendiri. Kerana apa, lihat background org kaya tersebut. Jika mereka berjaya kerana politik, maka lebih angkuhlah mereka.

6. Orang2 kaya melayu tidak merasa membantu bangsanya adalah tanggungjawab. Cukuplah mereka akan terus selesa dengan diri dan keluarga mereka.

Aku memang jeles dengan budaya orang cina berniaga. Sgt2 jeles. Aku rasa jika diberi peluang, idea2 orang melayu jauh lebih baik dari mamat member aku ni. Tapi mereka tiada tempat untuk kongsikan. Ingin dikongsikan dengan bank, agensi kerajaan atau institusi kewangan? Birokrasi!!!

Benarlah kata orang, KETAM CINA dan KETAM MELAYU sgt berbeza. Jika ketam cina, seekor keluar dari bakul, akan ditarik kawan2 yang lain. Ketam yang didalam bakul pun menolak kawan2 yang ingin keluar. Tetapi ketam melayu, baru nak panjat keluar dari bakul, ditarik2 pula untuk jatuh semula..

Wallahualam.

No comments:

Post a comment